Debatten  

Gå tilbage   Debatten > Dansk Bjerg og klatreklubs åbne DeBat forum > Åben Debat

Svar

Emneværktøjer Visningsmetode
Gammel 10.06.2010, 21:51
Soeren Smidts avatar
Soeren Smidt Soeren Smidt er offline
Glad ung mand

Tilmeldingsdato: 07.10.2003
lokalitet: Gl. Kalkbrænderivej 18 st. th. 2100 København Ø
Standard Klatring forbudt på Kullen!

Länsstyrelsen forbyder klatring på Kullen!

Fra mine svenske venner forlyder det, at Länsstyrelsen vil forbyde klatring på hele nordkysten af Kullen af hensyn til mosser, lav og fugle (fra Ablaham og østpå).

Der er sendt en mail fra myndighederne til Skånes Klatreklub, som optakt til et møde med klatreklubberne, hvor Länsstyrelsen gør det klart, at de vil indføre forbud og nedtage borebolte. Det er deres forståelse af dialog og samarbejde.

Der sidder øjensynligt en indflydelsesrig ornitolog og lav ekspert i Länsstyrelsen, som har magt og agt til at få gennemført et sådant forbud.

I samme anledning oplyses det, at Länsstyrelsen vil bede klatreklubberne medvirke til at lave en fortegnelse over alle borebolte på Kullen, så de er registrerede hos Länsstyrelsen. De kan så efterfølgende vælge at banke dem af, hvilket de agter at gøre, så de kan opretholde klatreforbudet ved at gøre ruterne usikrede.

Samtidig taler Länsstyrelsen om "dialog og samarbejde" med klatrene. De er fulde af løgn og har kun onde og dårlige intentioner overfor os klatrere.

Da de indførte borebolte forbudet for 20 år siden, talte de også om dialog og samarbejde, men det er kun dække over at lokke klatrere til at gøre det beskidte arbejde for dem og gå ind på deres sindsyge ideer om at mos og lav har fortrinsret fremfor 60 års klatretradition på Kullen.

Deres nye tiltag kan være forarbejdet til et fuldkomment forbud mod klatring på hele Kullen af hensyn til mos, lav og fugle.

Vi skal selvfølgelig ikke under nogen omstændigheder hjælpe dem med at ødelægge klatreruter og sikringer på Kullen ved at medvirke til at registrere borebolte.

Efter min opfattelse så er sagen soleklar. Länsstyrelsen og Kullabergs Naturreservat er fuldkommen ligeglade med os klatrere. Deres snak om dialog og samarbejde er løgn fra ende til anden. Det viser 20 års forgæves forsøg på dialog med dem, hvor de kun har ønsket at begrænse klatring.

Det bør fra både danske og svenske klatreres vedkommende være slut med naiv tro på dialog med de svenske myndigheder. Der er brug for andre boller på suppen tilpasset situationen.

DERFOR, er der brug for mere krasse midler end at sidde og lytte til deres vrøvl og løgnehistorier om deres intentioner.

Efter mit bedste skøn er vi klatrere nødt til at reagere nu og lade Länsstyrelsen forstå, at gennemfører de forbudet, så får de flere problemer med os klatrere, end de kan håndtere.

Derfor er visionære forslag i den boldgade meget velkomne.

Der er møde om det kommende forbud fredag d. 11.6. i Malmø, som jeg er inviteret til at deltage i. Hvis der er nogen som har forslag til strategi og aktioner overfor myndighederne, som kan medvirke til at forhindre forbudet eller evt. spolere opretholdelsen af det, så er de velkomne til at kontakte mig på mail: sorens@mail.dk. Så vil jeg medtage dem til mødet i Malmø.

Sidst redigeret af hlj : 13.06.2010 kl. 15:16
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 08:51
Mikael Kristiansens avatar
Mikael Kristiansen Mikael Kristiansen er offline
Meget aktiv

Tilmeldingsdato: 08.10.2003
lokalitet: Frederikssund
Standard Vedr.: Klatring forbudt på Kullen!

Hej Søren

Jeg giver dig ret!
Det er sgu nogen tvetydige signaler, der sendes fra Kullaberg og Länsstyrelsen for tiden.
Jeg har tidligere givet udtryk for en mere forsonende tone overfor Länsstyrelsen end du har, men kan efterhånden også tvivle på at dette er den rette strategi (....selvom jeg nok har en lidt mere kompromissøgende natur end dig....).

Så vidt jeg ved, bliver der også sendt positive signaler til klatrere og friluftssportsudøvere fra den svenske politiske top i disse tider. Derfor håber jeg, at de svenske klatreklubber (og os) kan benytte dette konstruktivt. Jeg har bemærket at en rep fra Svensk Klatterforbund også vil deltage i mødet i Malmø i aften - måske i denne anledning.

mvh
Mikael
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 09:15
astranges avatar
astrange astrange er offline
A verbis ad verbera

lokalitet: Kgs. Lyngby

Det er meget nemt:

1. Et forbud er uacceptabelt og vil ikke blive overholdt!
2. En registrering af boltebolte er bestemt ikke noget vi skal vi ikke medvirke til!

Ja til gensidig dialog, opsætning af informationsskilte og regulering af gangstier til klipperne. Desuden kan der opsættes strategiske top-ankre for at mindske slid på vegetationen på toppen af klipperne. Sæsonvis velbegrundede adgangsbegrænsninger, som f.eks. rugende fugle er naturligvis også acceptabelt.

Med venlig hilsen
Anders
Gammel 11.06.2010, 09:24
Sune Hermits avatar
Sune Hermit Sune Hermit er offline
Tung ældre mand

Tilmeldingsdato: 09.10.2003

Et klatreforbud på Kullen er jo det glade vanvid. Tænk, hele Kullen er plastret til med golfbaner, parkeringspladser, borde-bænkesæt og kiosker, så fede turister kan køre deres store volvoer ud til fyret og spise is mens de kigger ud over vandet. At nogle få bolte og klatrernes forsigtige smears på klippen kan have en negativ miljøpåvirkning er jo helt forrykt. Hvis der er nogle der praktiserer en low-impact friluftsaktivitet, så er det sgu da klatrerne og ikke golfspillerne i deres motoriserede el-golfbiler på kunstigt anlagte golfbaner på adskillige hektarer!
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 10:06
Michael Hjorths avatar
Michael Hjorth Michael Hjorth er offline
Forventningsfuld klatrer

lokalitet: Holsteinsg. 40, 2100 Ø, 61342448

En svensk Fjällräven- og fedtstøvleekviperet fodturist har større miljømæssig impact end en klatrer!

En klatreforbud vil IKKE blive overholdt og vil ikke kunne kontrolleres. Det vil betyde anarki og tab af kontrol for både klatresamfundet og myndighederne - til større gene for rugende rovfugle end før et forbud.

Michael Hjorth
København

Kullenklatrer gennem 30 år.
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 10:19
Fredrik Rapp
Guest

Citat:
Oprindeligt indsendt af astrange Se meddelelser
Det er meget nemt:

2. En registrering af boltebolte er bestemt ikke noget vi skal vi ikke medvirke til!
Kan du förtydliga detta?
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 10:32
astranges avatar
astrange astrange er offline
A verbis ad verbera

lokalitet: Kgs. Lyngby

Hej Fredrik,

Ja, jeg synes ikke vi skal hjælpe med at registrere hvor boltene er monteret for så kan Länsstyrelsen nedmontere dem efter behov.

Jeg er klar over det giver et problem i forhold til den nye fører. I den gamle danske fører er sportsruter, blot beskrevet som 'velsikrede'

Ok, boltene på 'Svampstället' er fortfarande intakte, så problemet er måske ikke så stort.

Med venlig hilsen
Anders
Gammel 11.06.2010, 10:50
Fredrik Rapp
Guest

Då tolkade jag dig rätt. Du skrev lite konstigt så jag förstod inte riktigt.
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 12:30
Sune Posselt Sune Posselt er offline
Aktiv skribent

Tilmeldingsdato: 06.12.2009

Jeg synes det bliver mere og mere klart at der er behov for en form for høring eller debatmøde, hvor alle der har interesse i klatring på Kullen kan mødes og diskutere situationen.

Jeg har fuld forståelse for at man ikke kan forhandle med Länsstyrelsen i samlet flok, og det er da heller ikke det det handler om. Det handler om at vi som klatrere kan få en ordentlig information om situationen, og komme med konstruktive ideer til og bud på hvad vi som samlet gruppe kan gøre for at varetages vores fælles interesser.

Særligt synes jeg det er et stort problem at informationen om hvad der foregår har været så mangelfuld. Jeg kan forstå at der har været forhandlinger (hvis man kan kalde dem det) igennem længere tid, men har hverken kunnet finde nogen information i årsberetninger, klubbladet eller bestyrelsesreferater. Den eneste information har været et par mere eller mindre løsrevne indlæg fra forskellige folk her på forummet. Det er på tide at også folk uden for "inderkredsen" får mulighed for at finde ud af hvad der foregår, og komme med deres bud på hvad der skal gøres.

Det behøver jo ikke være nogen stor og forkromet konference. Man kunne mødes på Sundholm (eller låne sig ind et andet sted) en lørdag/søndag efter lukketid. Her kunne man starte med en indledende oplæg om hvad der sker i forhandlingerne, efterfulgt af en åben diskussion. Meget mere kompliceret behøver det ikke være, og det behøver ikke nødvendigvis munde ud i bindende beslutninger eller vedtagelser.

I den sidste ende er jeg sikker på at vi alle har samme mål, nemlig rimelige forhold for klatring på Kullen. Dette indlæg skal ikke ses som en mistillid til dem der indtil nu har forhandlet på vores vegne (hvem det så end er?). Tværtimod, jeg værdsætter jeres initiativ, og det arbejde i lægger. Netop for at undgå mistillid og mytedannelse er det ekstra vigtigt at få holdt et sådan møde.
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 12:45
Soeren Smidts avatar
Soeren Smidt Soeren Smidt er offline
Glad ung mand

lokalitet: Gl. Kalkbrænderivej 18 st. th. 2100 København Ø

Kære Sune P

Du har helt ret. Der er for lidt åbenhed og for lidt debat om emnet. Vi bør diskutere strategi og evt. aktioner.

På Bornholm har en gruppe klatrere igennem en årrække gennemført forskellige aktioner og taget et slagsmål med myndighederne i retten. Begge dele førte til sejr og succes. I dag kan vi frit klatre på Bornholms klipper.

Dansk Bjergklubs hidtidige strategi, hvor vi hopper på Länsstyrelsens løgnagtige tale om "dialog og samarbejde", er en taber strategi, som kun fører til forbud og kontrol.

Det er magtudøvelse for magtudøvelsens skyld, som Länsstyrelsen praktiserer. Det skal vi ikke gå ind på.

Derfor bør vi opfordre lederne i DBKK til at følge en anden strategi og fx sende en protestskrivelse til Länsstyrelsen og Kullaberg Naturreservat, hvor vi hævder vores ret til at færdes frit i Kullabergs natur og klatre i samspil med naturen, som vi har gjort i 60 år uden problemer.

Det er en rigtig god ide du kommer med at begynde med et møde.
Det foreslog jeg DBKKs repræsentant for 2 måneder siden. Resultat: Tavshed.

Efter jeg har talt med svenskerne på aftenens møde i Malmø, vil jeg tage initiativ til et møde for DBKK medlemmer, hvor vi kan drøfte situationen og evt. handlingsmuligheder.
Gammel 11.06.2010, 13:28
Stefan Jacobsens avatar
Stefan Jacobsen Stefan Jacobsen er offline
Climb now, work later

Tilmeldingsdato: 23.02.2009
lokalitet: Roskilde

Det er på tide, at også Dansk Klatreforbund nedsætter et Access-udvalg, der kan være med til at håndtere den slags sager overfor myndighederne, såvel de svenske som de danske. I udvalget bør sidde folk med mod og mandat til at tale myndighederne imod og tale danske klatreres sag. Der bør i den forbindelse etableres et mere officielt samarbejde med Svenska Klätterforbundets Accesskommitén. Det nævnte møde kunne være startskuddet til et dansk Access-udvalg. Hvem som skal med synes at ligge lige til højrebenet.

// Stefan
Gammel 11.06.2010, 15:05
Ikke registreret
Guest

1. "Sit-In" i bästa sextiotalsstil där man samlar naegra dussin klättrare som
sedan en lördag förmiddag blockerar tillfarten till Kullaberg i säg 30 minuter.
Till de svärande bilisterna maeste man sen dela ut flygblad för att förklara
situationen och be om deras solidaritet. Eventuellt kan man bjuda pae bullar
eller andra sympativäckande saker. Naturligtvis är media inbjudna!

2. Civil olydnad. Klättrare samlas i större grupper, tex 30 personer som
tillsammans gaer ner till exempelvis Gubbamalen för att klättra förbjudna leder.
Det blir svaert för en enskild Kullabergsvakt att agera "mountain ranger" och
"haella kvar" folk med handfängsel som de tydligen ska kunna göra.
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 18:56
Winther
Guest

Jag vill nämna ett exempel där EN MAN ENSAM har kunnat etablera sin vilja tvärt emot Länsstyrelser, rättsväsende och överhet: Lars Vilks. vi känner alla till hans Nimis och de otaliga turer inom rättsväsendet i Sverige som hans konstverk orsakat. Sae laet oss klättrare bli 100, 200 eller 300 Lars Vilks. Jag börjar som följer: de borrbultar som jag satt upp pae Kullaberg tillhör fortfarande mig, varenda en, jag har bara laenat ut dem till Klätterklubbarna för säkerhetens skull. Om dessa borrbultar förstörs eller plockas bort kommer jag att polisanmäla de som utför borttagandet samt deras uppdragsgivare. Och jag menar allvar! Eventuellt kan jag tänka mig att sälja alla borrbultarna till en utländsk institution eller stiftelse som Länsstyrelsen kan vända sig till. Om borrbultar pae naegra av mina tidigare nyturer pae Nordkusten inom ett eventuellt förbudsomraede plockas bort eller skadas kommer jag att erbjuda en lön till den person som firar ner och borrar in leden igen - lön efter överenskommelse och arbetsinsats - kontakta mig när det blir aktuellt. Borrbultarna betalar jag. Och jag menar ALLVAR! Ingen av mina tidigare etablerade leder kommer att plockas ner utan att det kommer att ha KONSEKVENSER!
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 20:24
erik erik er offline
Camilla-fan

Torbjörn, er det ikke et umuligt forehavende? Hvis du har placeret borebolte i områder, hvor der var forbud mod borebolte, svarer det vel til, at nogen planter en række træer i en anden persons have. Ifølge det, du skriver, skulle den berørte haveejer så ikke have ret til at grave træerne op igen?
I det sydlige naboland Tyskland har man IG-Klettern (Interessen-Gemeinschaft Klettern), som efterhånden har årelang erfaring i at strides med uforstående myndigheder og endda få positive resultater ud af det. Måske var det en ide at tage kontakt til dem for at få gode ideer.
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 21:15
Winther
Guest

Hej Erik, turerna kring Nimis och Lars Vilks visar att saken kan bli rätt komplicerad. Ett exempel: en tysk klättrare kommer till Kullaberg för att klättra. I guideboken har han läst att leden är välsäkrad - vilket kan bero pae borrbultar eller att leden är lätt att säkra med kilar. I detta fallet säger vi att den tyska klättraren litar pae informationen i guideboken. 10 meter över marken star det klart att borrbultarna choppats av Länsstyrelsen, tysken pumpar ut och trillar av, med markfall som följd. Han dör. Vem är skyldig; tysken, Länsstyrelsen som choppat BB, guideboksförfattaren eller ingen? I vart fall blir det ett intresant rättsfall. Min poäng är att jag personligen är beredd att ta till vissa metoder för att försvara klättringen pae KUllaberg. Jag har annoncerat ut mina aviskter här. Vad är du beredd att göra Erik, förutom att skriva bidrag här?

Citat:
Oprindeligt indsendt af erik Se meddelelser
Torbjörn, er det ikke et umuligt forehavende? Hvis du har placeret borebolte i områder, hvor der var forbud mod borebolte, svarer det vel til, at nogen planter en række træer i en anden persons have. Ifølge det, du skriver, skulle den berørte haveejer så ikke have ret til at grave træerne op igen?
I det sydlige naboland Tyskland har man IG-Klettern (Interessen-Gemeinschaft Klettern), som efterhånden har årelang erfaring i at strides med uforstående myndigheder og endda få positive resultater ud af det. Måske var det en ide at tage kontakt til dem for at få gode ideer.
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 21:51
erik erik er offline
Camilla-fan

Citat:
Oprindeligt indsendt af Winther Se meddelelser
Vad är du beredd att göra Erik, förutom att skriva bidrag här?
At skrive seriøse bidrag er en måde at inddrage sig i diskussionen og kan muligvis medvirke til en løsning. Geografisk har jeg en hel del sværere ved at handle ved min tilstedeværelse end de andre debattører her. Men jeg vil gerne - som allerede antydet - tage kontakt til IG-Klettern i Tyskland for at høre om deres erfaringer, hvis der er interesse for det.
Derudover giver jeg dig ret i, Torbjörn, at sagen, som du beskriver den, ikke er ligetil.
Besvar med citat
Gammel 11.06.2010, 21:56
erik erik er offline
Camilla-fan

Jeg glemte noget: Hvis man kan tysk (ellers brug googles oversættelsesmaskine), er der her måske noget brugbart at læse og forholde sig til: http://www.ig-klettern.de/bvig-historie.html
Besvar med citat
Gammel 12.06.2010, 12:32
Mikael Kristiansens avatar
Mikael Kristiansen Mikael Kristiansen er offline
Meget aktiv

lokalitet: Frederikssund

Hej alle

For info:
Der foreligger endnu ikke noget særligt konkret.

Kun et oplæg til "samarbejde" mellem reservat og klatrere, som er beskrevt i tidligere debattråde. Dette ser "på overfladen" positivt ud, men der er en del ulkare meldinger fra reservat og Länstyrelse (som "vi"* arbejder på at få mere klarhed over).

Denne Kullen-debat har en masse forhistorie og blandede fortilfælde fra fx Bispberget, Tunaberg, Soffabacken og Kvärk. Nogle er negative og nogle positive....

* "Vi" er: DBKK, Malmø KK, Helsingborgs K2, Skånes KK og Søren Smidt

DBKKs udendørsudvalg takker for et indtil videre rigtigt godt samarbejde!

MVH
Mikael
Besvar med citat
Gammel 13.06.2010, 17:28
SALLY SALLY er online nu
Up and coming climber

Tilmeldingsdato: 04.07.2009
lokalitet: Helsingør
Thumbs up Vedr.: Klatring forbudt på Kullen!

Kunne vi ikke få et rundown på hvad der skete på mødet i fredags. Søren lod lige en linie falde om at der træder et klatreforbud ikraft fra slutningen af denne måned.
Min umiddelbare reaktion er, at jeg bare vil fortsætte som hidtil.Og lade som om jeg ikke hverken forstår det talte eller skrevne skånske sprog (dog det er ikke helt løgn!)
Kullen og de fantastiske ruter på Nordkysten har været en stor del af mit liv en god del af de sidste 30 år. Der er ingen, der skal forbyde mig at klatre dem. Der er forøvrigt stadig nogle, jeg glæder mig til at klatre for første gang.
Mange af stederne på nordkysten er meget øde og svært tilgængelige, og jeg kan ikke forestille mig hvordan det skulle kunne lade sig gøre, at effektuere et forbud. Jeg må så tage skraldet med en bøde i ny og næ og lidt svensk skæld-ud (I love it). Man behøver jo ikke larme og skrive oppe på bilen, at man er gået på nordkysten istedet for sydkysten.Bliver man taget, vil man selvfølgelig ikke sige man hører til en klub (der så evt kunne få¨problemer).
Boltene er ikke noget problem. For det første, er der jo ikke nogen af os, der kan huske hvor de sidder, vel? For det andet kan de dårligt fjernes uden hjælp fra klatrere. Og det er der vel ikke nogen, der er dumme eller pengesavnende nok til at gøre???!!!
Det eneste jeg vil respektere er rovfuglenes yngletid som hidtil.

Det er dog fra de mest uventede sider man får spænding i sin hverdag.
Besvar med citat
Gammel 13.06.2010, 17:40
Winther
Guest

Om det blir ett klättarförbud på Nordkusten ska det bli ett sant nöja att ringa polisen i Höganäs och berätta att jag är på väg ner till Sockertoppen för att klättra. Jag är säker på att svensk polis kommer att glädja sig åt en liten promenad på Nordkusten - speciellt för tionde gången, och tjugonde etc...Jag kommer däremot fortfarande att respektera Beträdnadsförbudet pga fågelskydd - även om zonen är onödigt stort tilltagen i jämförelse med samma typ av skyddszoner i tex Tyskland.
Besvar med citat
Svar

Tags
Ingen

Emneværktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
You may post new threads
You may post replies